Predpríprava na tehotenstvo – z mužského pohľadu

Faktory, ktoré ovplyvňujú zdravie spermie

Zdravý muž vypustí v jednej ejakulácií asi 50 miliónov spermií. Iba pár stoviek z nich sa dostane počas sexuálneho styku ku vajíčku, ktoré je pripravené na oplodnenie.

Možno si pri čítaní pomyslíte, že vy nemáte problém so spermiami, ale nasledujúce rady neovplyvnia iba zdravie spermií, ale váš celkový stav. Ak nemáte problém s počtom, je dôležité myslieť aj na kvalitu.

obrazok je zo stranky www.tutorvista.com

  • Obtiahnuté nohavice a spodné prádlo, syntetické materiály a teplo – Všetky tieto veci môžu nepriaznivo ovplyvniť plodnosť, tak vytiahnite tie voľné bavlnené boxerky! Uchovávajte rodinné poklady ‘cool’. Semenníky fungujú najlepšie pri nižšej teplote tela, vrátane produkovania spermií.
  • Horúce kúpele a sauny – Častá návšteva týchto zariadení môže znížiť počet spermií, lebo teplo znižuje produkciu.
  • Alkohol – Konzumácia alkoholu môže poškodiť produkciu spermií hneď niekoľkokrát. V prvom rade môže zvýšiť produkciu ženského hormónu estrogénu, čo môže znížiť počet spermií. Alkohol môže aj priamo otráviť semenníkové bunky, ktoré produkujú spermie. Znížte príjem alkoholu ak sa pokúšate zlepšiť vašu plodnosť.
  • Drogy – Existuje množstvo liekov a drôg, ktoré môžu ovplyvniť mužskú plodnosť, vrátane steroidov, liekov použitých pri liečení rakoviny a opiátov. Kontaktujte svojho lekára ak dlhodobo užívate nejaké lieky. Lekár by vás vždy mal informovať a nechcených účinkoch.
  • Škodliviny z prostredia – Na túto tému existuje veľa kontroverzných informácií. Rádiové žiarenie môže spôsobiť škodu a vrodené defekty. Ďalšie látky ktoré majú nebezpečný vplyv na spermie sú ftaláty (zmäkčovadlá používané pri výrobe plastu) , určité pesticídy, olovo, polychlorinated biphenyls a estrogén v pitnej vode.
  • Fajčenie – Fajčiari majú zníženú plodnosť v porovnaní s nefajčiarmi. Fajčenie môže negatívne ovplyvniť pohyb a zdravie spermií.
  • Čas – Počet spermií je najvyšší hneď ráno
    Akýkoľvek problém s plodnosťou preberte s vaším lekárom

Ako by malo vyzerať stravovanie budúceho otecka?

Oteckov jedálniček by mal byť rovnako rozmanitý a vyvážený ako mamičkin. Mužom však hlavne prospeje:

  • Ak sa postaráte, aby bola vaša strava bohatá na zinok, kyselinu listovú a ďalšie jedlá obsahujúce antioxidanty, ako napríklad vitamín C. Toto všetko pomôže, aby si vaše telo vyprodukovalo normálne fungujúce spermie a zlikvidovalo tie abnormálne. Nedostatok zinku je spojený s mužskou neplodnosťou, a štúdie dokazujú, že kombinácia zinku a kyseliny listovej zvýši počet spermií. Ale všetko s mierou – ani so zinkom by sa to nemalo preháňať, lebo nadbytok môže mať rovnaký účinok ako nedostatok.
    Skvelým zdrojom zinku sú tekvicové semienka, bravčové mäso, tmavé kuracie mäso. Potraviny bohaté na kyselinu listovú zahŕňajú zelenú zeleninu ako brokolica, ružičkový kel a klíčky, ale môžeme ju nájsť aj vo fazuli, papayi, …..
  • Ak máte rád kávu, kľudne si ju doprajte aj naďalej. Dve brazílske štúdie uverejnené v roku 2005 potvrdzujú že kafeín zlepšuje pohyblivosť spermií. Zatiaľ sa však nedokázalo že by kafeín zvyšoval aj predpoklady na počatie. Netreba to však preháňať s kávou a 1 denne určite postačí.
  • Znížte príjem alkoholu. Príležitostný drink je vo všeobecnosti bezpečný, ale nadmerné pitie môže vo veľkom rozsahu znížiť kvalitu spermií. Veľká konzumácia vína, piva alebo tvrdého alkoholu má vplyv na hormóny, čo vyústi do zníženia testosterónu a rovnako to ovplyvní schopnosť spermie dozrieť v semenníku, čo sa prejaví zvýšeným počtom abnormálnych spermií.

Ak sa rozhodnete pre pár mesiacov zdravšieho životného štýlu a stravovaniu (čo znamená veľa ovocia, zeleniny, celozrnného pečiva), určite sa dostanete do skvelej formy a pripravíte sa tak na otcovstvo.

Pre konkrétnejšie rady ako sa pripraviť na otcovstvo vo vašom prípade ma neváhajte kontaktovať.

Tento obsah bol zaradený v Tehotenstvo. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *