PMS alebo Prečo Ma Serú…

… alebo Potrebujem Moje Súkromie, či Požerem Mnoho Sladkostí?

Každý mesiac nastane pár dní kedy má každá žena pocit, že všetci jej chcú privodiť nervové zrútenie alebo že na svojich pleciach nesie všetky starosti sveta. Každý mesiac príde pár dní, kedy si chlap želá, aby žil niekde v čisto mužskej spoločnosti. Lebo čokoľvek spraví či povie je nanič. Väčšinou si pomyslíme, veď je to len pár dní, to prežijem a všetko bude znova v pohode. Príde menštruácia, trvá pár dní a potom sa všetko vráti do starých koľají a slnko sa znova zasvieti. Pomyslíme si, že je to náš údel od matky prírody a zatneme zuby.

Ale pozor! Nie sme až tak bezmocné! Dá sa to zmeniť!
Každá z nás má moc zmeniť to vo svojich rukách. Tá moc spočíva v ovplyvňovaní hormónov prírodnou cestou.

Čo to je
Predmenštruačný syndróm ovplyvňuje zhruba 70 až 90% žien a intenzita sa mení pri každej žene. Je to kolekcia rôznych symptómov, ktoré sa začnú objavovať 14 až 7 dní pred menštruáciou a skončia pár dní pred. Odohráva sa to krátko po ovulácii, kedy hladina väčšiny hormónov v tele je na vrchole. Nejde však o to, že ich je v tele zrazu veľa. Problém je v tom, že pomer estrogénu voči progesterónu je v nerovnováhe. Táto hormonálna disproporcia môže byť spôsobená nedostatkom pohybu, živín, stravou či stresom. Najhoršia je kombinácia týchto faktorov, to už potom hrozí vojna na všetkých frontoch.

Fyzické a psychické symptómy
Za všetko môžu hormóny. A keďže ich je viac, tak aj následkov je zvýšený počet.

  • zmena nálad – úzkosť, depresia, podráždenosť, uzatváranie sa, plačlivosť, paranoja
  • zadržiavanie tekutiny v tele – plné prsia, nafúknuté brucho, priberanie
  • zmena chute – zvýšená konzumácia čokolády alebo soli, neprekonateľná chuť na sladké
  • zvýšená bolesť – citlivé prsia, kŕče v oblasti brucha (niekedy) spojené so stolicou, mechúrom alebo maternicou, bolesti hlavy či kĺbov
  • pokles energie – únava, znížená koncentrácia

Prečo? Alebo trošku chémie a odborných slov
Telo si premieňa progesterón na rôzne ďalšie látky, jednou z nich je allopregnanolon, ktorý funguje v nervovom systéme a spolupracuje s upokojujúcim neurotransmiterom GABA. Táto ich spolupráca pozitívne ovplyvňuje našu náladu, správanie sa, zvládanie stresu a pamäť. Ak je v tele málo progesterónu a teda aj allopregnanolonu, tak sa to prejaví hlavne ako úzkosť, depresia či nevyrovnaná nálada.
Druhý hormón estrogén pôsobí na nervový systém podnetivo a vzrušujúco. A ak ho máme teda veľa, tak sme citlivé, podráždené a nervózne.
Najčastejší viditeľný problém býva zadržiavanie vody a opuchnuté telo. Aj za toto môže jeden hormón – prolaktín. Zvýšená hladina prolaktínu je normálna počas druhej fázy cyklu. Stresom, nízkou hladinou cukru a vysokým estrogénom však môže byť zvýšená ešte viac, čo prispieva k priberaniu a nafúknutiu.

Čo s tým môžeme robiť
Pri takom množstve príznakov sa nedá určiť jeden spôsob, ktorý by fungoval každej z nás. Každá prežíva tieto dni inak a v inej intenzite. Najlepšie je vytvoriť plán ušitý na mieru a vaše potreby. Ani v tomto prípade nie je bezpečné určovať si príčinu a svojvoľne stanoviť liečbu. Poraďte sa s odborníkom – s pomocnou rukou sa všetko ľahšie zvláda.
Veľa príznakov sa rovná veľa možnostiam liečby a doplnkom. Považujte to teda iba za všeobecného sprievodcu.

Strava
vyrovnajte si hladinu cukru v krvi – je lepšie jesť menšie porcie častejšie. Dávajte prednosť komplexných cukrom (celozrnnné – hnedá ryža, jačmeň, ovos, strukoviny, zelená listová zelenina). Všetky tieto potraviny sú bohaté aj na vlákninu, ktorá pomáha z tela odstraňovať prebytočný estrogén
obmedzte sladkosti – nahraďte ich ovocím alebo horkou čokoládou
znížte príjem soli – podporuje zadržiavanie vody v tele. Vyhýbajte sa polotovarom, konzervovaným jedlám a pečivu zo supermarketu
zvýšte príjem protizápalových potravín – losos, sardinky, zelená listová zelenina
znížte príjem alkoholu a kofeínu – podporujú zápal v tele, zvyšujú citlivosť na bolesť
zvýšte príjem vody – prebytočná soľ bude tak odplavená z tela a znížite nafukovanie
oddychujte – ak ste unavená a uplakaná, vynechajte večer pred telkou a radšej sa poriadne vyspite. Zmiernite cvičenie alebo dajte prednosť plávaniu či prechádzke. Nevynechajte ho však úplne, lebo počas pohybu sa v tele uvoľňujú endorfíny, čím si zlepšite náladu.

Výživové doplnky
B6 – môže pomôcť pri podráždenosti a depresii lebo zvyšuje zásobu serotonínu (hormón šťastia), podporuje progesterón a pomáha pri spracovávaní estrogénu
Horčík a Vápnik – môžu pomôcť pri bolestiach hlavy, zmenách nálad a kŕčoch. Horčík okrem toho podporuje funkciu svalov a nervového systému, pomáha pri regulácií cukru v krvi a tvorbe energie.
Chróm – zmierňuje chuť na sladké a podporuje funkciu inzulínu
Omega 3 mastné kyseliny – ich nedostatok zhoršuje menštruačné bolesti, depresiu a podráždenosť, suchú pokožku, akné a zvyšuje chuť na mastné a vyprážané jedlá.
B12, B6 a kyselina listová – znižujú hladinu homocystínu, ktorý býva väčšinou zvýšený pri poruchách nálad
Vitamín D – podľa nedávnej štúdie pomáha zmierňovať bolesti a kŕče pri menštruácií. Predtým ako si kúpite tento vitamín sa najprv dajte otestovať, aby ste si bola istá, že máte nízku hladinu D vitamínu.
Pupalkový olej – obsahuje poly-nenasýtenú kyselinu gamu linolenovú, ktorá je jednou zo zložiek prostaglandínov. Táto kyselina pôsobí proti zápalovo a zmiernňuje bolesti pri predmenštruačnom syndóme.
Nemusíte si hneď nakúpiť všetky tieto vitamíny, stačí do stravy zaradiť viac potravín bohatých na tieto živiny.

Bylinky
Vitex agnus castus (drmek obyčajný) – Vitex podporuje tvorbu progesterónu, ktorý prevláda vo fáze po ovulácií. Vďaka vyššej hladine tohto hormónu sa zlepšuje plodnosť žien. Pravidelné a dlhodobé užívanie zmierňuje väčšinu príznakov.
pms2Paeonia lactiflora (pivónia) a Angelica sinensis (Dong quai / ženský ženšen)- sú skvelé regulátory hormónov, špecifické pri PMS a menštruačných problémoch. Pochádzajú z Číny a u nás sú málo známe
Rehmannia glutinosa (rehmánia), Glycyrrhiza glabra (sladké drievko),Eleutherococcus senticosus (eleuterokok), Withania somnifera (ašvaganda) – podporujú funkciu nadobličiek, pomáhajú lepšie zvládať stres a podráždenosť.
Hypericum perforatum (ľubovník bodkovaný) je účinný prírodný antidepresant.

Stále sme Bohyne
Počas týchto dní sme vypäté viac ako inokedy. Miesto boja s okolím a príznakmi si radšej doprajme starostlivosť o seba a rozmaznávajme sa. Nemusí to znamenať luxusnú masáž v kúpeľoch. Stačí vaňa plná bubliniek, stretnutie s priateľkou pri bylinkovom čaji, vyložené nohy pri čítaní zaujímavej knihy alebo čokoľvek čo uspokojí vašu unavenú dušu. Menštruačný cyklus je kolobeh ako každý iný. A v každom kolobehu sú obdobia, kedy sa treba stiahnuť a oddýchnuť.

Tento obsah bol zaradený v Zdravie. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *