Čím sladiť … III. časť

Po melase a mede pokračujeme v tekutých sladidlách, tentokrát zo zahraničia.

javorovy sirup

Javorový sirup je prírodné sladidlo získavané z miazgy javorových stromov rastúcich hlavne v oblasti Kanady a severnej časti USA.
Výroba javorového sirupu je veľmi náročná a to sa odráža na jeho cene. Miazgu z javorov je možné získať iba v období od februára do apríla, keď v noci mrzne a cez deň je nad nulou. Takéto teploty ovplyvňujú presun miazgy z koreňov do konárov. Iba stromy, ktoré sú staršie ako 40 rokov môžu byť využité na zbieranie miazgy. Každý strom sa môže navŕtať iba raz, maximálne dvakrát za rok. Množstvo získanej miazgy záleží od veľkosti a veku stromu, počasia a obdobia. Z navŕtaného stromu sa potom pomaly zbiera vytekajúca miazga, ktorá sa prevára do požadovanej hustoty. Na to, aby producenti získali 1 liter čistého sirupu potrebujú až 40 litrov miazgy. A z tohto dôvodu sa toto obľúbené sladidlo radí aj medzi tie najdrahšie. Vďaka vysokému obsahu živín však získate za tú cenu najzdravšiu alternatívu sladidla. A vysoká cena má aj ďalšiu výhodu – naučíte sa menej sladiť.

Javorový sirup, ako ho poznáme z obchodov, obsahuje 67 % cukru a zvyšok je voda. Tento sirup sa môže ďalej prevárať až kým sa nevyparí všetka voda a vzniknú kryštáliky ako cukor. Je bohatý na antioxidanty, ktoré sú podľa najnovších štúdií účinné pri rakovine, cukrovke a majú aj antibakteriálne účinky. Má vysoký obsah zinku a mangánu, ktoré podporujú srdce, imunitný systém a mužskú prostatu. Obsahuje menej kalórií ako med a je zdrojom vápnika, horčíka, železa, fosforu a B vitamínov.

Dostať ho v rôznej kvalite a označenie záleží od oblasti a výrobcu (americké a slovenské označenia sa však od seba líšia):

  • stupeň A – niekedy označovaný aj amber. Má ešte tri podskupiny – svetlý, stredne tmavý a tmavší – čím svetlejší tým sladší a s menej výraznou chuťou po javore. Vhodný na zmrzlinu, palacinky, dezerty, všeobecné použitie a ako darček
  • stupeň B – tmavý – vhodnejší do pečenia, čím tmavší tým viac minerálov obsahuje, má výraznejšiu javorovú chuť. Tmavšia farba naznačuje, že miazga bola zbieraná ku koncu sezóny
  • stupeň C – najtmavší – podľa amerických regulí nie je vhodný na použitie v domácnostiach.

Tip: Po otvorení sa môže sa stať, že vám javorový sirup chytí pleseň. Predídete tomu tým, že ho budete skladovať v chladničke. Alebo ho zjedzte skôr ako to za vás spravia minipotvorky 🙂

agavovy sirup

Agáve sirup si svoje publikum získal vďaka nízkemu obsahu kalórií a nízkemu glykemickému indexu, čo ho robí výbornou alternatívou pre cukrovkárov. V poslednej dobe sa však začínajú objavovať správy o tom, že nie je úplne košér.
Vyrába sa z koreňov sukulentov, ktoré rastú prevažne v Mexiku, z tej istej rastliny ako sa vyrába aj tequila. Tento koreň sa skladá prevažne zo škrobu a preto je na výrobu jemného sirupu potrebný zložitý chemický proces, kde sa využívajú rôzne enzýmy a kyseliny. Pri takomto postupe sa zničia všetky dobré veci, ktoré tento sukulent obsahoval a agáve sirup je obyčajné rafinované sladidlo. Keby ste navštívili miestnych obyvateľov a oni by vám ponúkli tradičný agáve sirup, vyzeral by asi ako melasa. Konečný produkt z našich obchodov sa s tým nedá vôbec porovnať. Tento komerčný výrobok obsahuje hlavne veľa fruktózy, oveľa viac ako v zatracovanom kukuričnom sirupe*. Práve kvôli tomuto množstvu (70-90%) si získava negatívnu povesť. Príliš veľa fruktózy poškodzuje pečeň a srdce. Pečeň premieňa fruktózu na triglyceridy, čiže tuk v krvi, čo zvyšuje riziko srdcovo cievnych ochorení a nealkoholické mastné ochorenie pečene. Týmto procesom sa zvyšuje zlý cholesterol, tuk sa ukladá okolo orgánov, zvyšuje sa tlak, vzniká intolerancia na inzulín (predskokan ku cukrovke), zvyšuje sa kyselina močová (spôsobuje zápalové ochorenia ako reuma a artritída) a vznikajú voľné radikály. Podľa niektorých štúdií podporuje pocit neuspokojenia a prejedania sa.

Fruktóza sa prirodzene nachádza v ovocí a zelenine, a to teraz neznamená, že by ste už nikdy nemali jesť ovocie. Ovocie obsahuje aj vlákninu, enzýmy, vitamíny a minerály, pričom v sirupe nie je nič. A preto sa fruktóza z ovocia vstrebáva oveľa pomalšie.
Ak nemáte problém s vysokým cukrom v krvi alebo kyselinou močovou, tak sa agáve sirupu nemusíte báť, ale viac ako lyžičku denne by som neodporúčala ani zdravím jednotlivcom. Záleží to aj od toho aké iné zdroje fruktózy sa nachádzajú vo vašom jedálničku (ovocie, šťavy, malinovky, polotovary).

*Poznámka – HFCS – high fructose corn syrup (glucose-fructose syrup) – kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy je lacná náhrada cukru vo väčšine limonád, pridáva sa aj do pizze, šalátov, jogurtov, chleba, polievok, mäsových výrobkov. Všetko chutí lepšie a má dlhšiu trvanlivosť. Keď sa začali vyrábať výrobky bez tuku, tak ich miesto nahradil kukuričný sirup, inakšie by chutili ako lepenka. Čoraz viac zdrojov a štúdií tvrdí, že práve tento cukor môže za obezitu, cukrovku, neplodnosť a ďalšie choroby, lebo nevytvára v tele  pocit nasýtenia. Dôvodom je, že telo prestane produkovať hormón leptin a vy máte stále pocit hladu a chuť na sladké.

pokračovanie … 

Tento obsah bol zaradený v Potraviny. Zálohujte si trvalý odkaz.

Jedna reakcia na Čím sladiť … III. časť

  1. Spätné upozornenie: Čím sladiť … IV. časť | Zdravie bez liekov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *